توده گردن

توده گردن : گردن رگ هایی دارد که آسیب رسیدن به یکی از آن ها می تواند مشکلات جدی را برای فرد به وجود آورد ، حال تصور کنید در گردن برجستگی هایی به وجود آید که با درد و احساس ناراحتی شدیدی همراه باشند .

وجود هر گونه برآمدگی در گردن می تواند یک نشانه برای بروز بیماری مرتبط با گردن باشد .

برآمدگی در پشت یا جلوی سر می تواند بسیار دردناک باشد و حتی بدون لمس کردن نیز دارای درد باشد .

اگر برجستگی در نواحی سر و گردن بروز کرد و حتی بدون لمس دارای درد بود بهتر است در اسرع وقت به جراح متخصص سر و گردن مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای جراحی توده های سر و گردن صورت گیرد.

به طور مثال بیماری مانند سرطان گردن به مرور زمان به وجود می آید .

توده های سر و گردن در ابتدا خوش خیم هستند و اگر نسبت به درمان آن ها هیچ اقدامی صورت نگیرد احتمال مبتلا شدن به بیماری سرطان گردن افزایش پیدا می کند.

توده گردن

بارزترین علائم وجود توده بدخیم گردن

• تغییر صدای بیمار .
  • دشواری در بلعیدن .
  • بالاآوردن خون .
  • درد گوش به طور مداورم.

توده خوش خیم گردن

همانطور که گفته شد توده ها در مراحله اولیه خوش خیم هستند و در صورتی که درمان نشوند تبدیل به توده های بدخیم می شوند و امکان دارد جان فرد را نیز به خطر بیندازند.

توده های خوش خیم اغلب نیاز به جراحی ندارند زیرا با مصرف مدام و مرتب دارو می توان آن ها را درمان کرد مانند توده های خوش خیم مادرزادی .

همچنین توده های خوش خیم می توانند نشانه خاصی نداشته باشند که در این صورت تشخیص توده توسط خود بیمار بسیار دشوار خواهد بود .

به دلیل اینکه اغلب به برجستگی در ناحیه گردن حس می شوند اغلب افراد نسبت به آن ها بی تفاوت هستند .

توده بدخیم گردن

برخلاف توده های خوش خیم ، بی تفاوتی به توده های بدخیم می تواند باعث بروز مشکلاتی شود که جبران آن ها بسیار سخت باشد و جان فرد به خطر بیوفتد.

به توده های خوش خیم در صورت پیشروی تبدیل به توده های بدخیم می شوند و امکان بروز بیماری خطرناکی چون سرطان افزایش می یابد .

هنگامی که برآمدگی ها درد داشته باشند و باعث بروز علائم غیر طبیعی شوند ، فرد حتماً باید به جراح و متخصص گوش و حلق و بینی  مراجعه کند.

درمان توده گردن

در ابتدا باید نوع توده و میزان پیشرفت آن تشخیص داده شود تا جراح متخصص بتواند بهترین روش را برای درمان انتخاب کند.

هنگامی که به جراح متخصص مراجعه کنید با روش هایی چون آزمایش خون  ، سی تی اسکن ، سونوگرافی و روش های دیگر توده بررسی می شود تا نوع و پیشروی آن تشخیص داده شود.

بنابراین اگر برآمدگی در نواحی سر یا گردن پس از گذشت دو هفته رفع نشد برای معاینه ودرمان اقدام کنید.