پولیپ بینی

پولیپ بینی : مخاط در اصل لایه داخلی بینی است و هنگامی که عوامل محرک باعث رشد مخاط بینی شوند سایز آن از حالت طبیعی خارج می شود.

افزایش سایز مخاط بینی منجربه تغییر آن ها به توده های نرم ، بدون درد وغیر سرطانی داخل بینی می شود.

به توده های داخل بینی پوليپ بيني گفته می شود.

پولیپ بینی دو نوع خوش خیم و بدخیم دارد.

بهترین راه تشخیص پوليپ بيني مراجعه به جراح متخصص بینی است زیرا پولیپ ها در مواقعی علائمی ندارند و تشخیص آن ها توسط فرد دشوار است.

برخی از علائم پولیپ بینی

• کاهش حس بویایی
  • از دست دادن حس بویایی
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی بینی
  • درد در بینی و نواحی بینی
  • خرناس کشیدن هنگام خواب
  • دشواری در تنفس

به دلیل شباهت زیاد علائم پولیپ بینی با سرماخوردگی اغلب افراد دچار اشتباه می شوند.

به همین دلیل توصیه می شود در صورتی که پس از گذشت ده روز علائم گفته شده رفع نشد حتماً به جراح بینی مراجعه کنید.

پولیپ بینی

روش های جراحی پوليپ بيني

جراحی آندوسکوپی و پولیپ آکتومی

در اغلب موارد از جراحی آندوسکوپی برای رفع پوليپ بيني استفاده می شود.

ولی در برخی مواقع پولیپ ها رشد زیادی داشته  و باید آن ها را از طریق جراحی بینی خارج کرد .

در اصل پوليپ بيني درمان قطعی ندارد و پس از جراحی نیز امکان دارد بازگشت داشته باشد ولی بهترین درمان برای پولیپ بینی جراحی است .

دکتر حامد محمدی قهاری ، متخصص گوش و حلق و بینی ، پس از معاینه پولیپ های بینی با روشی که تشخیص دقیق تری دارد به بیمار می گوید بهترین راه درمان پولیپ بینی چیست.

زیرا پولیپ هایی با اندازه كوچك كه در اندوسكوپي سرپايي مشخص مي شوند در مواقعی با داروهای گیاهی یا اسپری رفع می شوند و نیازی به جراحی نیست.

پولیپ بینی در کودکان

مهم ترین عامل بروز پولیپ در بینی آلرژی ها و عفونت های میکروبی هستند به همین دلیل کودکان نیز دچار پولیپ می شوند.

کودکان به علت اینکه سیستم بدنی ضعیف تری دارند بیشتر از بزرگسالان دچار سرماخوردگی و بیماری های ویروسی می شوند .

برای اینکه کودکان دچار پوليپ بيني نشوند رعایت یک سری نکات توصیه می شود.

راه های جلوگیری از پولیپ بینی در کودکان و نوزادان
  • افزایش رطوبت محل خواب و استراحت
  • افزایش مصرف مایعات و نوشیدنی ها
  • خواب و استراحت کافی
  • دوری از عطر ، حیوانات خانوادگی و دود سیگار به علت آلرژی زا بودن

هزینه عمل پولیپ بینی

پس از تشخیص و معاینه پوليپ بيني در صورتی که نیاز به جراحی باشد هزینه تعیین می شود.

همزمان با جراحی پولیپ بینی می توان جراحی زیبایی بینی نیز انجام داد و علاوه درمان پولیپ ، فرم بینی را نیز زیباتر کرد.

هر جراح پلاستیک بینی برای جراحي پوليپ بيني با توجه به دستمزد خود قیمت متفاوتی دارد.

افزایش سایز پوليپ بيني باعث حاد تر شدن مشکلات تنفسی می شود بنابراین توصیه می شود نسبت به پولیپ های بینی بی اعتنا نباشید و در اسرع وقت اقدام به درمان کنید.

جراح پلاستیک بینی و صورتجراحی آندوسکوپی بینی و سینوس جراحی توده های سر و گردن